Thursday, February 5, 2009

BANJIR OH BANJIR

Beginilah penduduk kawasan Hulu Sebauh, Bintulu mengharungi kehidupan mereka semasa banjir. Penduduk sukar hendak pergi ke sawah, tempat kerja serta ke pekan.





Keadaan salah sebuah rumah panjang kawasan Pandan Sebauh yang dimasuki air hingga ke paras paha. penduduk rumah panjang tinggal di tingkat atas rumah panjang pada waktu malam dan tinggal di dalam perahu pada waktu siang.

Bagaimana penduduk kawasan Hulu Niah-Suai mengharungi banjir untuk pergi ke pekan dan juga ke kebun mereka. Mereka terpaksa menggunakan rakit untuk menggangkut motosikal. Kawasan ini mengalami banjir yang teruk sesetenggah jalan raya paras air sampai ke paras dada.


Salah seorang daripada penduduk Rh. Anthony kawasan Segan-Silas yang mengharungi banjir untuk sampai ke rumah panjang mereka. Banjir pada tahun ini banyak menyebabkan kerugian kepada penduduk rumah panjang kawasan P.217 Bintulu. Tanaman kebanyakannya ditenggelami air. selain itu banyak juga rumah panjang yang terkena tanah runtuh seperti Rh. Medan, Sebungan Sebauh dan Rh. Sipok, Jalan Bintulu-Tatau.




Rh. Medan, Sebungan Sebauh yang di hempap tanah.

No comments: